Nieuws en publicaties

Hieronder vindt u nieuws en publicaties rondom het Focus-project en OGW.

Proefschriften:

Op 23 september 2016 verdedigde Emmelien van der Scheer haar proefschrift: ‘Data-based decision making put to the test’.

Op 8 juli 2016 verdedigden Marieke van Geel en Trynke Keuning hun gezamenlijke proefschrift:  ‘Implementation and effects of a schoolwide data-based decision making intervention: a large-scale study’.

 

Wetenschappelijke publicaties

Keuning, T., van Geel, M., & Visscher, A.J. (2017), Why a Data-Based Decision-Making Intervention Works in Some Schools and Not in Others. Learning Disabilities Research & Practice, 32: 32–45.

van der Scheer, E.A., & Visscher, A.J.(2016). Effects of an intensive data-based decision making intervention on teacher efficacy. Teaching and teacher education, 60: 34-43.

van Geel, M., Keuning, T., Visscher, A.J., & Fox, J.-P. (2016). Assessing the effects of a school-wide data-based decision-making intervention on student achievement growth in primary schools. American educational research journal, 53(2), 360-394.

Keuning, T. van Geel, M., Fox, J.-P., & Moolenaar, N.M. (2016). The transformation of schools’ social networks during a data-based decision making reformTeachers college record, 118(9).

Staman, L., Visscher, A.J., & Luyten, H. (2014). The effects of professional development on the attitudes, knowledge and skills for data-driven decision makingStudies in Educational Evaluation, 42, 79-90.

 

Overig: 

Adrie Visscher (dec, 2015). Over de zin van opbrengstgericht(er) werken in het onderwijs (oratie, Groningen). Groningen: GION onderzoek/onderwijs.

Trynke Keuning & Marieke van Geel (feb, 2015). Het Focus-project: Een teamtraining in ‘opbrengstgericht werken op basis van prestatiefeedback’Veerkracht, 12(1). 

Adrie Visscher (mei, 2014). Eindelijk werken met een doel. Didactief.

Faber, M.,  van Geel, M., & Visscher, A.J. (2013) Digitale Leerlingvolgsystemen als basis voor Opbrengstgericht werken in het Primair Onderwijs: Een analyse van de wijze waarop scholen en besturen de mogelijkheden van digitale leerlingvolgsystemen kunnen benutten. Kennisnet.

van Geel, M. & Visscher, A.J. (2013). Opbrengstgericht werken met het digitale leerlingvolgsysteem. 4W: Weten Wat Werkt en Waarom, 2(1).

Bron, R., van Geel, M., & Visscher, A.J. (2013). Opbrengstgericht werken op de Pabo.

Visscher, A.J., & Ehren, M. (2011). De eenvoud en complexiteit van opbrengstgericht werken. Analyse in opdracht van de kenniskamer van het ministerie van OC&W.

Visscher, A.J., Peters, M. & Staman, L. (2010). Het Focus-project: Opbrengstgericht werken op basis van prestatie-feedback. Panama-post, 4.